Crowdfunding

Een goed idee in combinatie met doorzettingsvermogen en de juiste succesfactoren kan zich vormen een succesvol ondernemingsinitiatief. Vaak lopen ondernemers tegen een financieel probleem aan. Waar haal ik mijn startkapitaal vandaan? Deze vraag bruist in het hoofd van iedere starter. De bank leent in deze tijden geen geld aan een startende onderneming en investeringsmaatschappijen claimen te veel van de mogelijke winst. Vaak wordt er dan gesproken over crowdfunding. Maar, wat is crowdfunding?

Definitie

Vrij vertaald betekent crowdfunding: een groep mensen investeerd (vaak een kleine hoeveelheid) geld in een bedrijfsconcept (ikwordzzper.nl, 2016).

Zo werkt het

Het is nu duidelijk wat crowdfunding inhoud, maar hoe werkt het precies. Het principe is eenvoudig. Als starter bepaal je jouw startkapitaal, het beoogde bedrag, en het termijn waarbinnen je dit bedrag bij elkaar wil hebben. Individuen investeren ieder hun deel in jouw bedrijfsconcept. Zodra je 100% van het beoogde doel, binnen het vastgestelde termijn bij elkaar hebt gesprokkelt, ontvang je het bedrag. Zo niet, krijgt iedere investeerder zijn deel weer terug (crowfunding.nl, 2016).

Voordelen

Crowdfunding is een maatschappelijke en laagdrempelige manier om geld te werven voor jouw project. Financiering vergaren door middel van crowdfunding heeft dus voordelen. Hieronder een aantal voordelen waarom crowdfunding ook voor jouw project interessant kan zijn (Crowdfundingsite.nl, 2016).

  1. Tarieven en voorwaarden zijn vaak door de ondernemer zelf te bepalen
  2. Crowdfundingcampagne is een goede vorm van marktonderzoek (interessepeiling)
  3. Groot rendament voor de investeerder (3% – 12% per jaar)
  4. Investeerders kunnen zelf bepalen hoe veel geld zij doneren
  5. Gemakkelijke publiciteit

Eric van Heesen is oprichter van Crowdfundy. Hij geeft aan in een blogbericht dat door middel van crowdfunding zichtbaarheid kan worden verworven.  Hij ziet een crowdfundingsproces meer als een marketingcampagne, omdat op deze manier een groot aantal investeerders het uiteindelijke doelbedrag moeten financiëren. Hierbij speelt het overtuigen van potentiële investeerders middels een pitch, en het inzetten van social media een belangrijke rol. Uiteindelijk bepaald meer zichtbaarheid, meer publiciteit, dus uiteindelijk meer klanten (Heesen, 2016).

De onderstaande video geeft een duidelijk beeld over de kracht van het crowdfundingsproces.

‘Ieder voordeel heb zn nadeel’ de nadelen van Crowdfunding

Het investeren in een startende onderneming of in een proces, blijft natuurlijk een risico. Het is professioneel gokken op het bedrijf of project met de meeste potentie. Helaas gaat dit gepaard met enkele risico’s, zowel voor de projectleider als de investeerder. De volgende nadelen zijn veelvoorkomend bij een crowfundingsactie (Vlaio.be, 2016).

  1. Het kan zijn dat het opgehaalde geld niet wordt gebruikt voor het bestemde doel.
  2. Het project kan te rooskleurig worden voorgesteld op het crowdfundpagina
  3. De inbreng van de investeerder is niet gewaarborgd. Hij draagt dus het volle risico

Ook voor de projectaanbieder zijn enkele riscio’s:

  1. Crowdfunding vereist een tijdsintensieve campagne
  2. Door middel van aandelenparticipatie, kan het post-crowdfundingsperiode het beslissingsproces vermoeilijken.

Ontwikkelingen

De kredietverleningsontwikkelingen door het gebruik van crowdfunding reist de pan uit. Volgens Crowdexpert.com zijn is de totale opbrengst in de Crowdfunding Industrie in 2015 geschat op 34 miljard (Crowdexpert.com, 2016). Waarbij er in 2012 slechts 2,7miljard werd opgehaald is dit in slechts drie jaar tijd uitgegroeid tot 34miljard, een stijging van meer dan 1000%. Het grootste gedeelte van dit bedrag bestaat uit onderlinge kredietverleningen en slechts een klein deel uit donaties, ‘rewards’ en ‘royalty’.

Kortom, het succes van crowdfunding zit in de lift. Daarbij is het prima oplossing voor het werven van geld, als de bank niets wil financieren. Ook is een uitstekende interessepeiling en kan het een strategisch deel van het marketingplan worden.

Bibliography

Crowdexpert.com. (2016). Crowdexpert.com. Opgehaald van Crowdexpert.com: http://crowdexpert.com/crowdfunding-industry-statistics/

Crowdfundingsite.nl. (2016). Crowdfundingsite.nl. Opgehaald van Crowdfundingsite.nl: http://www.crowdfundingsite.nl/voordelen-crowdfunding/

crowfunding.nl. (2016). crowdfunding.nl. Opgehaald van crowdfunding.nl: http://www.crowdfunding.nl/wat-is-crowdfunding-2/

Heesen, E. v. (2016). port4growth.nl. Opgehaald van port4growth.nl: http://www.port4growth.nl/blog/de-7-voordelen-van-crowdfunding-voor-ondernemers.html

ikwordzzper.nl. (2016). ikwordzzper.nl. Opgehaald van ikwordzzper.nl: http://www.ikwordzzper.nl/zzp-kennisbank/financieren/crowdfunding-wat-is-het-en-wat-kun-je-ermee

Vlaio.be. (2016). Vlaio.be. Opgehaald van Vlaio.be: http://www.vlaio.be/artikel/voor-en-nadelen-van-crowdfunding

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s